Anemia la copii si alimentele bogate in fier

Published on 2013-08-19

  • Anemia la copii si alimentele bogate in fier

Primii cinci ani de viata sunt esentiali in definirea unei dezvoltari corecte si sanatoase a copilului. Alimentatia bogata in nutrienti reprezinta unul dintre pilonii de baza pentru cresterea armonioasa a celui mic dar si maturizarea sistemului imunitar pentru protectia eficienta impotriva infectiilor. Astfel, in momentul in care dieta copilului in crestere este deficitara din punct de vedere al nutrientilor, in special fierul si iodul - responosabili de dezvoltarea capacitatii cognitive - efectele se resimt imediat.

Fierul este un nutrient cu rol esential in cresterea si dezvoltarea copilului. El ajuta la transportul oxigenului din plamani catre restul organelor, pentru a depozita si folosi oxigenul. Daca dieta copilului tau este saraca in fier, acest lucru poate duce la deficienta de fier, iar depozitele sarace in fier provoaca anemia, o afectiune care presupune ca sangele este sarac in globule rosii sanatoase. Globulele rosii cara oxigenul catre organele din corp, furnizandu-ne energie si conferind pielii un colorit sanatos.

Deficienta de fier netratata la copii poate duce la intarzieri in dezvoltarea fizica si psihica a mersului sau vorbitului. In cazul copiilor de scoala, performantele lor pot fi afectate in mod negativ, cu repercusiuni in sensul scaderii campului de atentie, agerimii, dificultati de invatare, atat la cei din clasele primare, cat si la adolescenti.

Anemia este printre cele mai comune afectiuni provocate de carenta de fier si de scaderea numarului de celule rosii din sange, acestea fiind responsabile cu transportarea oxigenului in organism. Fierul stimuleaza cresterea hemoglobinelor, iar o cantitate insuficienta din acest micronutrient duce implicit la reducerea celulelor rosii din sange, tesuturile organismului nemaiprimind cantitatea optima de oxigen.

Simptomele tipice anemiei sunt pielea palida si lipsa de energie asociata cu stari de oboseala recurenta. Aceste semne sunt printre primele care pot fi observate, insa de multe ori sunt insotite si de:

  • Pierderea poftei de mancare
  • Accelerarea batailor inimii (tahicardie)
  • Dureri de cap
  • Ameteli
  • Tumefierea limbii
  • Unghii casante
  • Dificultati de respiratie (dispnee)

Ce e important de tinut minte este ca exista cazuri in care cei mici nu prezinta nici unul din aceste simptome, astfel ca doar 7% din copiii de pana la 2 ani sunt diagnosticati anual cu anemie. Tocmai de aceea, pana la varsta de 3 ani, dieta acestora necesita o atentie deosebita in asigurarea aportului de fier indispensabil dezvoltarii corespunzatoare a micutului.

Diagnosticul de anemie se poate pune in urma examenelor clinice si a celor de laborator. Hemoleucograma este un test de sange care masoara nivelul de globule rosii si de hemoglobina din sange. In cazul in care cel mic sufera de anemie, analizele arata ca globulele rosii sunt mai mici si mai deschise la culoare decat in mod normal. In acest sens, cea mai eficienta modalitate de a preveni instalarea anemiei de la varste mici este asigurarea echilibrului armonios din interior prin grija fata de alimentatie si suplimentarea acesteia cu surse naturale, bogate in fier si vitamina C, care stimuleaza absorbtia acestuia in organism.

In general, dieta zilnica poate oferi o cantitate optima de fier, iar alimentele pot contine doua tipuri de fier:

  • Fierul heminic - este absorbit in intestin mai usor si in proportie mai mare. In general, acesta se gaseste in carne si peste. Dintre acestea, cele mai bogate sunt: ficatul de vita, carnea de pui si curcan, carnea rosie: porc, vita si miel.
  • Fierul nonheminic - asimiliat de organism intr-o proportie mult mai mica. Este prezent in galbenusul oului, produse lactate si o varietate de fructe si legume: nuci, alune, stafidele si alte fructe uscate, orice tip de fasole si legume verzi precum spanacul, broccoli, salata.

Desi lista de mai sus poate fi o resursa excelenta pentru stabilirea unei diete bogate in fier, tebuie sa tinem cont si de faptul ca de multe ori, copiii sunt capriciosi la mancare si e dificil sa-i convingem sa manance fasole sau ficat de vita. Tocmai de aceea, este important de stiut ca exista o serie de alimente imbogatite cu acesti nutrienti si care sunt acceptate mai usor de cei mici.

Dintre acestea, cerealele sunt o resursa nutritionala importanta, pe placul copiilor. Cerealele imbogatite cu fier pot contine insa o cantitate mai mare de zahar, asa ca este necesar un plus de atentie fata de informatiile nutritive de pe eticheta. De asemenea, pastele, orezul, capsunele, pepenele rosu si sucul de prune constituie o sursa delicioasa de fier usor de incorporat in masa zilnica.

Chiar daca necesarul zilnic de fier pentru organism difera in functie de sex, varsta si diferite circumstante fiziologice si psihologice, importanta acestuia in dezvoltarea fizica si cognitiva a unui copil aflat in crestere, il desemneaza unul dintre mineralele fundamentale din dieta zilnica.