Vitamine și minerale pentru sănătatea oaselor

2019-09-12 13:32:13 / Categorie: Toate / Sanatate

Oasele și articulațiile sunt o parte esențială a structurii scheletice și au rol în menținerea corectă a poziției corpului, în protecția organelor interne, dar și în realizarea mersului și a mișcărilor corpului.
 De asemenea, oasele dețin și un rol biologic de depozitare al vitaminelor și mineralelor, asigurând echilibrul fosfo-calcic și participând la apărarea organismului prin formarea de hematii.

În primul rând, acest necesar de vitamine și minerale este asigurat de o alimentație sănătoasă și echilibrată. Uneori, trebuie să se țină seama de pierderile nutritive cauzate de gătit deoarece temperatura crescută poate favoriza pierderea proprietăților de bază.

Iată ce vitamine și minerale sunt indispensabile pentru funcționarea corectă a sistemului osos:
1.    Calciul – cel mai important mineral pentru sănătatea oaselor și a articulațiilor
Calciul este un mineral vital pentru formarea și rezistența oaselor, organismul uman conținând 1-2 kg de calciu, 98% fiind găsit în oase. La acest nivel, au loc procese permanente de depunere si reabsorbție a ionilor de calciu. Dacă în timpul creșterii predomină procesele de depunere a calciului, la adulți și vârstnici are loc procesul de remodelare prin absorbția depunerilor de calciu. Lipsa acestuia conduce la apariţia de dureri în încheieturi, crampe musculare, amorţeli ale braţelor şi picioarelor, rahitism sau chiar insomnie. Acest mineral se poate găsi în alimente ca lactatele, ouăle, apele minerale calcice sau în suplimente alimentare.
2.    Vitamina D – favorizează absorbția calciului
Este necesară pentru dezvoltarea oaselor și apărarea mușchilor de atrofii sau distrofii musculare datorită capacității sale de a fixa calciul în oase. Deficitul de vitamina D împiedică mineralizarea matricei osoase, conducând la osteomalacie, rahitism, deformări osoase și osteoporoză. Poți lua necesarul zilnic de vitamina D din ficat de pește (cod, merlucius, rechin, somon), pește de apă sărată, lactate, ciuperci etc.
3.    Fosforul – mineral important pentru sistemul osos
Fosforul este prezent în organismul uman adult într-o proporție de 10% din greutatea corpului, având un rol important în mineralizarea oaselor. Acesta ajută de asemenea buna funcționare a mușchilor, inclusiv cel al inimii. Scăderea concentrației de fosfor poate fi rezultatul insuficienței renale sau a demineralizării oaselor. Acest mineral se găsește în alimente precum cacao, gălbenuș, sparanghel, porumb, lactate, pește, orez, fructe etc.
4.    Magneziu – pentru menținerea calciului la un nivel normal
Ajută la menținerea nivelului de calciu și potasiu din organism în parametrii optimi și este necesar în prevenirea calcificării țesuturilor moi. Absorbția de magneziu poate fi scăzută de consumul regulat de alcool, consumul crescut de grăsimi, cafea, ceai verde sau cacao. Surse importante de magneziu pot fi: produsele lactate, fructele, feniculul, lemnul dulce, patrunjelul sau usturoiul. De asemenea, magneziul poate fi acumulat și din suplimentele alimentare.
5.    Vitamina C – pentru oase sănătoase
Vitamina C este un puternic antioxidant, necesar pentru creșterea și refacrea țesuturilor. Aceasta ajută la absorbția fierului, reducerea lipoproteinelor (colesterolul rău) și prevenirea apariției ateroslerozei. Fructele și legumele verzi, citricele, sparanghelul, coacăzele, varza, ceapa, kiwi-ul pot fi surse importante de vitamina C, însă aceasta se poate lua și sub formă de tablete din suplimentele alimentare.